(Type a title for your page here)
Censurfrit alment debatforum          Redaktion: Annelise Rasmussen          
Forsiden   Generel Debat   Links   Familie & Børn   Politik  Frit Slag  Husorden  Seneste indlæg  
Familie og Børn
Familie og Børn
Re: Den gamle lærers svanesang
Indsendt af : Else Sommer (IP Logged)
Dato: 14. December, 2011 19:33

Jeg bliver forstemt:

Hvorfor er der så stort frafald på læreruddannelserne?
Morten Østergaard (R), uddannelsesminister:
’Når der er så stort et frafald, tyder det på, at nogle studerende starter med nogle skæve forventninger om, hvad læreruddannelsen går ud på. Derfor skal vi både kigge på optagelsen og på, om man undervejs i studiet er god nok til at udfordre folk, hvis det er årsagen, og god nok til at tage hånd om dem, som har særlige udfordringer og svært ved at hænge på.’

Niels Egelund, professor ved Aarhus Universitet:
’Man må altid regne med et vist frafald på en uddannelse, fordi nogle finder ud af, at det ikke lige var dem. Men at frafaldet er så stort her, hænger efter min opfattelse sammen med, at man rekrutterer fra den tunge ende af studentersegmentet. I den seneste opgørelse viste det sig, at kun 30 pct. af dem, som starter på læreruddannelsen, har et gennemsnit på over syv til studentereksamen. En hel del har slet ikke studentereksamen, men kommer ind på dispensation.’

Tobias Holst, formand for Lærerstuderendes Landskreds:
’Det er rigtig ærgerligt, men jeg kan godt forstå, hvorfor der er så højt et frafald, for der er en hel del, der er kommet ind det forkerte sted, og som bare ikke skal være lærere. Der er også nogle studerende, der får lov at bestå, fordi professionshøjskolerne ikke har råd til at lade dem dumpe. Det er der rigtig mange studerende, der bliver trætte af. At det er for nemt, at de ikke bliver udfordret, og at de ikke får nok undervisning.’

Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium:
’Jeg tror, det er udtryk for, at læreruddannelsen og den virkelighed, man skal ud i efterfølgende, er mere krævende, end de studerende har gjort sig klart, inden de starter.’(citat slut)

Emne Læst Forfatter Indsendt
Den gamle lærers svanesang 747 Else Sommer 14.12.11 - 19:10
     Re: Den gamle lærers svanesang 523 Else Sommer 14.12.11 - 19:13
        Re: Den gamle lærers svanesang 501 Else Sommer 14.12.11 - 19:33
           Re: Den gamle lærers svanesang 551 Else Sommer 14.12.11 - 19:45

Beklager! Du har ikke rettigheder til at indsende indlæg eller svare i dette forum.
Statistik (alle fora)
Tråde: 3019, Indlæg: 20331, Registrerede brugere: 1405
Statistik (dette forum)
Tråde: 640, Indlæg: 3380,
Online Users - Senest aktiv for (minutes idle) siden.
Online lige nu:
Registrerede brugere:
Guests: 8
Record Number of Users: 4 siden 10. September, 2013 07:08
Record Number of Guests: 132 siden 25. May, 2015 22:54

SmartForum ® 2005 - Produktion: Peter Wendelboe www.smartcms.dk

Jeg kan ikke finde filen '$dagens_file47' var...
15.12.17 kl. 15:10:14